CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Ahad, 5 Oktober 2008
Ironi
Ada berita penting yang perlu diberi perhatian dan menjadi bahan berfikir kita bersama.

Pertama, fikirkan pandangan Profesor Dr. Ahmad Atory Hussain, seorang penganalisis politik dan pemikir Umno. Katanya, 'mereka yang kalah dalam pemilihan Umno sepatutnya mendokong dan menyokong kumpulan yang menang. Sama juga seperti pembangkang, sepatutnya menerima kekalahan dan menghormati parti yang menang (memerintah kerajaan).' Begitulah indahnya pandangan seorang yang terpelajar, tinggi pula ilmu lagi luas pula analisisnya.

Sekali pandang, pendapat beliau memang baik dan patut menjadi amalan. Tetapi, adakah ia benar berlaku dalam konteks politik Malaysia? Jawapannya tidak. Dalam Umno, pertandingan membawa permusuhan. Ia bukan setakat tidak menyokong pemimpin yang menang tetapi dalam sejarah Umno, pertandingan membawa pembunuhan.

Sejarah juga telah mencatatkan banyak hal yang dilakukan oleh Umno/BN dalam hubungannya dengan parti pembangkang. Profesor boleh membuat kajian terhadap negeri yang diperintah PR. Kalau tidak, boleh arahkan para pelajar di bawah seliaan membuat kajian lapangan.

Saya ingin beri satu contoh sahaja. Bukankah Umno/BN menubuhkan Jabatan Pembangunan Persekutuan di semua negeri yang diperintah PR? Tuan Guru dan rakyat Kelantan telah melalui 18 tahun pengalaman 'kerajaan dalam kerajaan' yang diwujudkan oleh Umno/BN. Jangan-jangan Prof. sendiri salah seorang pemikir Umno/BN yang mencadangkan idea tersebut. Mana tahu?

Kedua, ketika DS Mohd Ali Rustam, Datuk Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Nur Jazlan telah menawarkan diri untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden, Datuk Shahrir Samad, 59 pula mengisytiharkan tidak akan bertanding mana-mana jawatan tertinggi dalam pemilihan Umno nanti. Beliau ingin memberi peluang dan membuka ruang kepada pemimpin muda untuk tampil dalam barisan kepimpinan. Ada dua kemungkinan beliau membuat keputusan tersebut. Mungkin beliau benar-benar ikhlas atau mungkin juga beliau cuba menguji sokongan daripada bahagian-bahagian. Saya berpendapat Datuk Shahrir serius.

Datuk Shahrir adalah antara Menteri yang terpelanting bukan sahaja daripada kerajaan tetapi juga Umno, selepas pertempuran Team A dan Team B tahun 1987. Beliau berpengalaman dan telah melalui kemelut dalam Umno sejak zaman Tun Dr. M sehinggalah sekarang zaman Pak Lah pula. Realitinya, kini Team B yang mengetuai Umno dan kerajaan. Kemelut dan pertarungan sekarang lebih dahsyat. Mungkin beliau menjangkakan sesuatu...Wallahu a'lam.
posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Ahad, Oktober 05, 2008  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER