CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Jumaat, 11 Disember 2009
Saintis Islam Selangor wajar bincang teknologi nuklear
Kadar baru mas kahwin RM300 minimum menggembirakan bagi mereka yang bakal bergelar isteri di negeri Selangor mulai 1 Januari 2010. Kadar tersebut memang hadiah kepada pengantin baru, walaupun mengikut Islam, si suami boleh memberi lebih daripada kadar tersebut jika mahu dan berkemampuan. Ia digunapakai kepada pengantin baru dan janda yang bakal menjadi pengantin sekali lagi. Itu tuah muslimat sekeluarga di negeri Selangor. Ia juga satu lagi keprihatinan JAIS di negeri yang kerajaan Pakatan Rakyat memerintah dan mahu melaksanakan banyak program ihsan kepada rakyat.

Namun, kerajaan pusat yang dikuasai Barisan Nasional pula bakal menimbangkan permohonan Tenaga Nasioanal Berhad (TNB) untuk memperkenalkan kadar tarif baru bekalan tenaga elektrik kepada rakyat. Dalam keadaan ekonomi lemah, peluang pekerjaan terhad, harga barangan melambung dan kuasa beli rakyat semakin merosot, kenaikan tarif elektrik akan menambah beban kepada rakyat. Ia juga satu lagi kezaliman BN yang melaksanakan banyak program untuk membatu-nisankan rakyat.

Saya mencadangkan negeri-negeri Pakatan rakyat menubuhkan syarikat bekalan elektrik sendiri untuk meringankan beban kenaikan tarif tersebut. Mungkin boleh membina empangan hidro antara kerajaan Kedah-Kelantan misalnya.

Persidangan saintis Islam di Selangor yang akan diadakan dalam masa terdekat ini perlu memikirkan bagaimana kemajuan sains dan teknologi nuklear misalnya boleh membantu mengatasi masalah monopoli TNB dalam soal bekalan tenaga elektrik di negara ini. Paling tidak ia dapat dipraktikkan di Selangor walaupun kita tahu kosnya besar dan banyak isu lain yang akan muncul pula. Kejayaan program nuklear Iran yang membekalkan tenaga elektrik yang murah ke seluruh negara tersebut boleh dijadikan contoh.

Muslimat di Selangor boleh gembira dengan berita kadar mas kahwin yang baru, tetapi umumnya rakyat sudah pasti tidak gembira mendapat kadar tarif baru elektrik itu sebagai hadiah tahun baru.
posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Jumaat, Disember 11, 2009  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER