CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Jumaat, 4 Disember 2009
Kelahiran Anak Luar Nikah di Melaka Semakin Menakutkan
Kelmarin, Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) melaporkan, dalam tempoh lima hari sebanyak sembilan kes hamil luar nikah dikendalikan.

Pada hari Isnin sahaja, tiga kelahiran dicatatkan membabitkan perempuan muda antara 21 hingga 23 tahun. Ketua Pegawai Penguatkuasa Agama Jaim, Ustaz Rahimin Bani kes kelahiran anak tidak sah taraf itu menunjukkan jenayah syariah membabitkan perbuatan zina menyumbang kepada perkara itu.

'Hasil siasatan pegawai Jaim terhadap pesalah ditahan, mereka mengakui melakukan persetubuhan haram bersama paangan berulang kali dalam tempoh panjang.'

'Ini menunjukkan gejala maksiat dilakukan bukan sahaja meruntuhkan akhlak, malah menyumbang kepada maslah kelahiran anak luar nikah.' katanya.

Jenayah syariah/hudud jenis zina semakin serius di negeri Melaka. Berdasarkan kekerapan sembilan kelahiran anak luar nikah dalam tempoh lima hari iaitu 1.8 sehari, maka kemungkinan setahun 657 orang yang dilahirkan luar nikah. Cuba hitung jika jumlah ini berterusan selama setahun, lima tahun, sepuluh tahun atau dua puluh tahun akan datang. Kita bimbang generasi yang bakal dibesarkan di Melaka adalah generasi anak luar nikah.

Ini adalah persoalan besar berkaitan dengan akidah, ibadah, syariah dan akhlak. Ia membabitkan nasab keturunan dan maruah. Kita tidak mahu 'Melaka Maju 2010' juga dikenali sebagai 'Melaka Maju Anak Luar Nikah'. Pemerintah tidak bimbangkah akan perkara ini?

Faktor berlakunya jenayah ini ialah kejahilan, persekitaran (biah), pergaulan tanpa batas, ibu bapa atau penjaga yang tidak bertanggungjawab, program percampuran lelaki perempuan yang tidak terkawal dan seribu satu sebab lain jika mahu dicari. Lebih malang lagi, faktor percampuran tanpa batasan ini membabitkan program anjuran kerajaan negeri atas nama program pelancongan dan satu perkara yang tidak boleh dinafikan ialah perangai dalam kalangan sebahagian pemimpin dan rakyat Melaka yang kaki pesta.

Namun satu sebab yang tidak boleh dinafikan ialah balasan Allah Taala kepada orang Islam di Melaka yang sama ada mempersendakan, mempermainkan atau menolak hukum hudud daripada Allah Taala itu dalam keadaan jahil, tidak mengetahui atau berilmu tetapi mengada-adakan pelbagai alasan yang bertujuan supaya undang-undang tersebut tidak dilaksanakan.

Fikirkan undang-undang yang digunapakai dengan ayat Al-Quran ini.

i. Seksyen 54, Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka 1991 yang menyatakan hamil atau kelahiran anak luar nikah boleh didenda maksimum sehingga RM3000.00 atau penjara 24 bulan atau kedua-duanya sekali. Sedangkan punca kehamilan dan kelahiran anak luar nikah itu tadi adalah sebab zina.

ii. "Penzina perempuan dan penzina lelak hendaklah dikenakan hukuman sebat setiap orang seratus kali." (a-Nur:2)

Mengikut mazhab Syafi'e dan Hanbali, hukuman sebat dicampurkan dengan hukuman buang daerah selama setahun di tempat yang jaraknya mengharuskan sembahyang qasar.

Ini berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w: 'Ambillah daripadaku: Sesungguhnya Allah telah mengadakan satu jalan penyelesaian kepada perempuan-perempuan itu, iaitu si dara yang berzina dengan si lelaki hendaklah dihukum sebat seratus kali serta dibuang daerah selama setahun dan si yang telah berkahwin berzina dengan si yang telah berkahwin hendaklah dihukum seratus kali sebat serta direjam.'

Sejak merdeka hingga kini, berapa ramai orang yang sudah ditangkap, didakwa dan dihukum kerana kesalahan zina? Berapa ramai pula anak luar nikah sejak tempoh tersebut? Tidak terfikirkah untuk memperjuangkan pelaksanaan undang-undang jenayah Islam di Melaka? Kalau terlupa, bacalah sejarah dan fahami Hukum Kanun Melaka pada zaman pemerintahan Islam di Melaka lebih lima ratus tahun lampau.
posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Jumaat, Disember 04, 2009  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER