CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Jumaat, 4 Disember 2009
Bapa Pembangunan Alam Buana
Dalam Sidang Dewan Undangan Negeri Melaka yang baru berlalu, Datuk Seri Mohd Ali Rustam (DSMAR) masih mahukan projek jambatan Melaka-Dumai terlaksana. Kosnya USD12.5 bilion atau RM44.25 bilion. Ia adalah projek termahal yang mengundang persoalan dan kemarahan banyak pihak.

Cita-cita ini banyak bezanya dengan mimpi Sultan Mahmud yang memerintah Melaka kira-kira enam kurun yang lampau. Sultan bermimpi dan hendak berkahwin dengan Puteri Gunung Ledang yang meletakkan satu daripada tujuh syaratnya ialah membina jambatan emas dan perak dari Melaka ke Gunung Ledang. Maka, apa pula mimpi atau realiti DSMAR yang beriya-iya benar mahukan projek raksasa ini terlaksana?

Menurut laporan, 85% atau RM37.6 bilion kos pembiayaan projek itu adalah melalui pinjaman Exim China Bank manakala 15% atau RM6.63 bilion lagi adalah pembiyaan kerajaan negeri menerusi pinjaman daripada kerajaan pusat.

Belanjawan kerajaan negeri yang diluluskan baru-baru ini RM375 juta. Kerajaan negeri memerlukan 118 tahun untuk memperolehi wang sebanyak RM44.25 bilion itu, hanya untuk membina jambatan Melaka-Dumai, tanpa berbelanja untuk perkara lain termasuk membayar gaji Ketua Menteri dan wakil rakyat. Ini belum dikira faedah yang dikenakan oleh pihak yang memberi pinjaman.

Rekod 10 tahun pemerintahan beliau, hutang kerajaan Melaka kepada kerajaan Persekutuan RM4.4 bilion. Memerintah 100 tahun lagi, berhutang RM44.25 bilion, apa ada hal? Bukankah wakil-wakil rakyat Umno/BN, para pegawai serta semua pengampunya boleh bekerja tanpa upah? Permasyhuran beliau sebagai Bapa Pembangunan Melaka sahaja kurang tepat, sepatutnya beliau digelar Bapa Pembangunan Alam Buana.
posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Jumaat, Disember 04, 2009  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER