CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Jumaat, 11 Disember 2009
DS Mohd Ali tidak faham hikmah undang-undang jenayah syariah
MELAKA 10 Dis. - Kerajaan negeri mencadangkan agar agensi penguatkuasaan dan pendakwaan syariah dinaik taraf menjadi sebuah jabatan dan mempunyai anggota tetap bagi melancarkan urusan pendakwaan kes yang berkaitan dengannya.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata,

i. Melaka berhasrat menjadi negeri pertama yang melaksanakan usaha tersebut sekiranya cadangan itu diterima di peringkat Pusat. Agensi penguatkuasaan dan pendakwaan syariah perlu diperkasa termasuk menambah bilangan anggota bagi mempercepatkan proses tersebut pada mada depan. Selain cadangan menambah anggota, agensi itu perlu diperkukuhkan dengan tambahan prasarana yang lebih sempurna.

ii. pihaknya berpendapat antara kemungkinan proses pendakwaan kes syariah mengambil masa lama adalah disebabkan oleh faktor ketidakseragaman undang-undang syariah sedia ada sehingga menimbulkan pelbagai masalah.

iii. Melaka mencatatkan 1,129 kes jenayah syariah setakat pada 30 November lalu. Bilangan kes itu, ujarnya, menunjukkan penurunan berbanding tempoh yang sama tahun lalu iaitu sejumlah 1,392 kes.

Komen.

Kita ingin bertanya adakah usaha ini bertujuan untuk mendapat nama atau benar-benar mahu meningkatkan prestasi agensi berkenaan. Daripada apa yang dinyatakan, jelas bahawa undang-undang syariah mengalami zaman malap walaupun negara sudah 52 tahun merdeka. Siapa yang menyebabkan agensi malap kalau bukan Umno dan BN.

Undang-undang syariah tidak seragam? Ini menunjukkan bahawa undang -undang yang dikatakan undang-undang syariah itu ada yang tidak kena dengan ajaran Islam sebenar. Apa yang kita pelajari, perbezaan pandangan ulama ahli sunnah wal jamaah adalah perbezaan pandangan ulama-ulama mazhab tentang cara pelaksanaan undang-undang syariah tersebut, bukan ketidakseragaman hingga menyebabkan undang-undang syariah tidak terlaksana.

Hudud, qisas dan ta'zir telah bercelaru dalam undang-undang syariah masa kini. Antara contoh punca kecelaruan ialah sikap pemimpin Umno yang menolak pelaksanaan undang-undang jenayah syariah yang telah diluluskan oleh kerajaan Kelantan pada 1991 lagi.
Dalam tempoh 23 bulan, sebanyak 2521 kes jenayah syariah direkodkan di Melaka iaitu secara purata 3.6 kes sehari. Ini tidak termasuk jenayah bunuh, curi, rompak, qazaf dan murtad yang terkandung dalam undang-undang jenayah syariah dalam Islam. Ada di antara undang-undangnya bertindih dalam syariah dan sivil.


Hikmah undang-undang jenayah syariah selain daripada menghukum, pelaksanaannya memberi pengajaran, keinsafan dan menggerunkan manusia supaya tidak melakukan kesalahan jenayah. Mampukah DS Mohd Ali mengusulkan dalam persidangan DUN atau di mana-mana bahawa kerajaan negeri Melaka mahu melaksanakan undang-undang jenayah Islam iaitu hudud, qisas dan ta'zir demi menyelamatkan rakyat terutamanya umat Islam di Melaka yang sedang berhadapan dengan pelbagai gejala sosial yang semakin parah itu?

Kita mahu pelaksanaan undang-undang jenayah syariah sepenuhnya, bukan sekadar menaiktaraf agensi menjadi jabatan.

posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Jumaat, Disember 11, 2009  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER