CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Selasa, 24 Februari 2009
Wasiat Sultan 'Alauddin Riayat Syah
Minggu lalu, saya menulis tentang wasiat Bendahara Paduka Raja. Kali ini, kita baca, fahami, renungi, ambil nilai dan iktibar daripada wasiat Sultan "Alaudin Riayat Syah pula. Semoga baginda termasuk dalam kalangan hamba-Nya yang solih. Al-Fatihah.

Maka titah Sultan ‘Alauddin, “Hai anakku, ketahui olehmu bahawa dunia ini tiada akan kekal adanya. Hai anakku, yang hidup ini sedia akan mati jua sudahnya, melainkan iman seperti itulah yang kekal selamanya. Adapun peninggalku ini hendaklah anakku berbuat ‘ibadat sangat-sangat, jangan anakku mengambil hak segala manusia dengan tiada sebenarnya, kerana segala hamba Allah semuanya terserah kepadamu.

Jikalau kesukaran baginya hendaklah segera engkau tolong, jikalau teraniaya ia hendaklah segera kau periksyai baik-baik, supaya di akhirat jangan diberatkan Allah atasnya lehermu, kerana sabda Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam, "kullukum raa’in wakullukum mas’ulun arra’iyati’', ya’ni, segala kamu yang mengembala lagi akan ditanyai daripada kebelaan kamu. Ertinya, segala raja di akhirat lagi akan ditanyai Allah daripada segala kebelaannya daripada segala ra’yatnya, sebab demikianlah maka harus engkau berbuat ‘adil dan syaksama, supaya di sana dipeliharakan Allah Ta’ala kiranya engkau dalam akhirat.

Syahadan hendaklah engkau muafakat dengan segala perdana menteri dan segala orang besyar-besyar, kerana raja-raja itu jikalau bagaimana sekalipun bijaksananya dan tahunya sekalipun tiada ia muafakat dengan segala pegawai tiada akan sentosa adanya, dan tiada akan dapat ia melakukan ‘adilnya. Adapun raja-raja itu upama api, segala perdana menteri upama kayu, kerana api itu jikalau tiada kayu tiada akan nyala. (Hadis-penulis). Ertinya, yang ra’yat itu upama akar, raja itu upama pohonnya; jikalau tiada akar nescaya pohon tiada akan dapat berdiri. Demikianlah raja-raja Melayu itu dengan segala ra’yatnya.

Adapun segala anak Melayu jikalau bagaimana sekalipun besar dosanya jangan segera kau bunuh, melainkan yang patut pada hukum Allah, kerana segala Melayu itu {ke}tu{h}anmu, seperti hadis: …….(penulis), ertinya, yang hamba itu upama tu{h}annya, jikalau kau bunuh ia dengan tiada dosanya, bahawa kerajaanmu binasa. Hai anakku, hendaklah kau ingatkan segala wasiatku ini, syahdan engkau kerajaan supaya berkat engkau diberi Allah.”

Setelah itu maka Sultan ‘Alauddin pun mangkatlah, berpindah daripada negeri yang fana ke negeri yang baqa, inna lillahi wainna ilaihi raji’un. Maka anakanda baginda Raja Mamatlah kerajaan menggantikan ayahanda baginda. Maka gelar baginda di atas kerajaan Sultan Mahmud Syah.

Muka surat 151-152
posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Selasa, Februari 24, 2009  
1 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER