CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Rabu, 18 Februari 2009
Wasiat Bendahara Paduka Raja
Isu rampasan kuasa di Perak dan Perutusan Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat mendorong saya menelaah semula karya agung bangsa Melayu iaitu Sulalat al-Salatin atau Perteturun Segala Raja-raja Melayu atau Sejarah Melayu karangan Tun Seri Lanang.

Saya perturunkan sebahagian daripada petikan karya tersebut. Fikir, renung, serta ambil apa-apa nilai dan pengajaran daripada wasiat Paduka Raja atau lebih dikenali sebagai Tun Perak itu.

Arkian maka Bendahara Paduka Raja pun sakitlah, terlalu sangat. Maka bendahara pun menyuruh memanggil anak cucu-nya, yang sehari dua hari perjalanan disuruhnya panggil. Setelah sudah berkampung semuanya maka Bendahara Paduka Raja pun berwasiat pada segala anak cucunya. Demikian kata bendahara, “Hai anak cucuku, jangan kamu tukarkan agama dengan dunia, yang dunia ini tiada akan kekal adanya. Syahadan yang hidup sahaja akan mati juga kesudahan. Hendaklah kau tuluskan hatimu pada berbuat kebaktian pada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan akan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam, dan berbuat kebaktian akan raja dan {akan} jangan kamu kelupai pada segala hukuman bahawa raja-raja yang ‘adil itu dengan Nabi Allah, upama dua permata pada sebentuk cincin. Lagipun yang raja itu upama ganti Allah. Apabila berbuat kebaktian akan Nabi Allah serasa berbuat kebaktian akan Allah, seperti firman Allah Ta’ala di dalam Al-Qur’an: 59 (awal ayat sahaja-penulis)Yakni: Berbuat baktilah kamu akan Allah dan akan Rasulullah. Inilah wasiatku kepada kamu semuanya. Hendaklah jangan kamu lupa supaya kebesaran dunia akhirat kamu sekalian peroleh.”

Setelah itu maka bendahara memandang pula pada Seri Nara al-Diraja. Maka kata bendahara pada Sri Nara al-Diraja, Seri Maharaja Mutahir, “Mutahir, engkaulah kelak menjadi orang besar, daripada aku pun lebih kebesaranmu, tetapi jangan pada bicaramu engkau bapa saudara raja. Jikalau melintas pada hatimu engkau bapa saudara raja, engkaulah dibunuh orang.”

Maka bendahara mengadap pula pada Tun Zainal ‘Abidin. Maka kata bendahara, “Hai Zainal ‘Abidin, jika engkau tiada bekerja raja hendaklah engkau diam di hutan, karena perut panjang sejengkal oleh taruk kayu dan daun kayu pun kafi isinya.”

Maka bendahara berkata kepada Tun Pauh, “Pauh, jangan engkau diam di negeri, diam engkau ke rantau supaya sapa sarap pun sekalian menjadi emas.”

Maka bendahara berkata kepada Tun Isak, “Isak, jangan mencari pencarianmu di balairung raja.”

Demikianlah wasiat Bendahara Paduka Raja pada segala anak cucunya, tiada sekata, pada seorang lain, masing (-masing) pada patutnya.

Setelah Sultan ‘Alauddin Syah menengar Bendahara Paduka Raja sangat sakit maka Sultan ‘Alauddin pun datang mendapatkan Bendahara Paduka Raja. Maka Bendahara Paduka Raja menyembah pada Sultan ‘Alauddin.

Maka sembah bendahara kepada Sultan ‘Alauddin, “Adapun tuanku, pada perasaan patik, dunia ini luputlah daripada genggaman patik, melainkan negeri akhiratlah semata patik harap. Hendaklah jangan tuanku dengar-dengaran akan sembah orang yang tiada sebenarnya; jikalau tuanku dengarkan sembah orang yang demikian itu akibatnya tuanku menyesal. Yang kehendak nafsu jangan tuanku turutkan, kerana banyak raja-raja yang dibinasakan Allah Ta’ala kerajaannya sebab menurut hawa nafsunya.”

Setelah itu maka Bendahara Paduka Raja pun kembalilah ke rahmatullah. Maka dikerjakan Sultan ‘Alauddin seperti adat bendahara mati. Maka Tun Perpatih Putih, adik Bendahara Paduka Raja, ialah yang dijadikan oleh Sultan ‘Alauddin Bendahara, disebut orang Bendahara Putih. Maka Bendahara Putih pun beranak seorang laki-laki, baik rupanya, bernama Orang Kaya Tun Abu Sait. Maka Orang Kaya Tun Abu Sait beranak dua orang laki-laki, yang tuha bergelar Seri Amar Bangsa, yang muda bernama Orang Kaya Tun Muhammad, ialah beranakkan Orang Kaya Tun Adan, dan Orang Kaya Tun Sulat, dan bonda Tun Hamzah dan bonda Datuk Darat. Adapun akan Orang Kaya Tun Muhammad itu jikalau duduk pada jumlah Melayu ialah ‘alim, tahu akan saraf nahu sedikit, akan ‘ilmu fikah sedikit, akan ‘ilmu usul pun mengerti.

Muka surat 143-145.
posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Rabu, Februari 18, 2009  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER