CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Khamis, 26 Februari 2009
Kenali SN A. Samad Said
A. Samad Said atau nama sebenarnya Abdul Samad bin Muhamad Said dilahirkan pada 9 April 1935 di Kampung Belimbing Dalam, Durian Tunggal, Melaka. Semasa berusia enam bulan, keluarganya berpindah ke Singapura. Di Singapuralah, A. Samad Said membesar dan seperti kanak-kanak yang lain, memasuki alam persekolahan.

Zaman persekolahan, bagi A. Samad Said ialah "dunia indah kedua". Sebagai pelajar yang termasuk dalan kelompok pintar, A. Samad Said selalu diminta guru mengetuai aktiviti membaca di dalam kelas. Bagi seorang pelajar sepertinya, hal ini sesuatu yang membanggakan. Walau bagaimanapun, dunia indah ini tidak kekal lama apabila Singapura dihujani bom, dan terbabit secara langsung dalam kemelut Perang Dunia Kedua.

Keperitan melalui zaman perang meninggalkan kesan yang mendalam terhadap diri A. Samad Said. Buku Di Hadapan Pulau (1978), Salina (1961) dan Lantai T. Pinkie (1997) adalah karya penting beliau yang berlatar belakangkan zaman perang.

Penulis yang prolifik dan cukup dihormati ini menerima pengiktirafan sebagai Pejuang Sastera (1976), penerima SEA Write Award (1979), penerima Anugerah Sasterwan Negara (1989), pelbagai anugerah yang lain. Pada tahun 1996, A. Samad Said dianugerahi Darjah Mulia Seri Melaka oleh Kerajaan Melaka yang membawa gelaran Datuk.

Hari ini, beliau bukan seperti dahulu, menulis dan mengolah kata bicara indah kisah pada zaman perang, tetapi menjadi watak penting dalam sebuah kisah perjuangan menentang PPSMI demi mendaulatkan semula bahasa Melayu bukan hanya dalam dunia pendidikan tetapi sebagai bahasa negara merdeka Malaysia tercinta. Syabas Pak Samad. Semoga Allah menerima perjuangan kita semua.
posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Khamis, Februari 26, 2009  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER