CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Rabu, 25 Februari 2009
Jangan Main Api!
Assalamualaikum.

“Sekarang Islam mempunyai keistimewaan ‘duduk’ di hadapan. Dalam perundingan itu, kita duduk dan agama-agama lain pun ada sekali buat keputusan untuk semua, apakah keistimewaannya Islam?” soalnya. (petikan Utusan Melayu, 25 Februari 2009)

Banyak persoalan yang bermain di fikiran saya tentang kenyataan YB Shabudin Yahaya, YDP MAINPP berhubung isu Majlis Perundingan Silaturahim Antara Agama yang beliau cetuskan.

1. Saya berpendapat YB tidak memahami makna perkataan yang YB sendiri gunakan. Nasihat saya, YB rujuk semula Kamus Dewan dan fahami setiap makna perkataan itu dengan teliti. Saya bimbang kegagalan YB menguasai makna istilah dalam ungkapan tersebut sebagai akibat daripada sikap YB yang mengagungkan bahasa Inggeris.

i. Majlis ertinya badan yang dilantik atau dipilih, yg mempunyai kuasa mentadbir, membuat peraturan dan menasihat.
ii. Perundingan ertinya perbuatan berunding, pembicaraan, permesyuaratan, perembukan.

iii. Silaturahim ertinya tali atau perhubungan persahabatan (persaudaraan)

iv. Agama ertinya 1. kepercayaan pd Tuhan dan sifat-sifat serta kekuasaan Tuhan dan penerimaan pd yg Maha Kuasa: agama Islam, agama Kristian;orang yg memeluk agama Islam disebut juga orang mukmin; agama langit agama yg bukan ciptaan manusia. 2. kepercayaan pd sesuatu dewa dll (yg dipuja dsb yg dianggap sbg sesuatu yg amat berkuasa).

Dalam bahasa Sanskrit, agama berasal daripada dua perkataan iaitu 'a' ertinya tidak dan 'gama' ertinya 'kacau'. Orang yang berpegang kepada mana-mana kepercayaan, 'tidak kacau' kepercayaan orang lain. Islam mengajar kita supaya tidak 'mengacau' kepercayaan orang lain.

2. YB berkata Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya. Namun, pemikiran dan sikap yang disuarakan menunjukkan YB sebagai pemimpin yang rendah akal budi dan jauh daripada mencerminkan sifat ketinggian Islam sebagaimana yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad s.a.w dan ajaran Al-Quran dalam berhadapan dengan golongan bukan Islam.

Adakah merealisasikan rundingan, dianggap menghilangkan keistimewaan Islam? Adakah YB adalah orang yang tidak boleh dibawa berunding?

Saya berpendapat, YB adalah orang tidak kena untuk duduk mengetuai jawatan yang sepenting MAINPP, lebih-lebih lagi dengan sikap berkeras tidak kena tempat itu.


posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Rabu, Februari 25, 2009  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER