CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Khamis, 5 Mac 2009
Martabatnya Berbeza
Alhamdulillah, sewaktu melanjutkan pengajian peringkat sarjana dalam bidang Pentadbiran Pendidikan di UKM pada 2002 lalu, saya berkesempatan mengikuti syarahan perdana dan membaca tulisan Yang Berbahagia Prof. Dr. Juriah Long yang amat berharga dari sudut akademik dan perjuangan. Mari kita hayati sebahagian daripada curahan pati ilmu beliau itu. Jika berminat, saya bisa menghantarkannya sesalinan untuk bacaan lanjut tuan. Insyaallah.
Berikut adalah petikan Syarahan Perdana jawatan Profesor Universiti Kebangsaan Malaysia, pada 30 November 2002 di Bilik Senat, UKM oleh Prof. Dr. Juriah Long dalam buku Pendidikan Bahasa Melayu: Antara Hasrat dengan Pelaksanaan.

Penyata Razak 1956 dan Penyata Rahman Talib 1960 yang masing-masing dilembagakan menerusi Perundangan Malaysia sebagai Akta Pelajaran 1961, Perlembagaan Persekutuan Malaysia serta Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 adalah hasil cetusan pemikiran elit politik dan pendidik Melayu, berhasrat untuk meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara, bahasa kebangsaan dan bahasa pengantar ilmu di institusi pendidikan. Bahasa Melayu diharap dapat memainkan peranan tersirat sebagai bahasa pemersatu dan lambang jati diri masyarakat Malaysia yang merdeka.

Kita terpaksa berhadapan dengan guru-guru yang tidak mempunyai ketrampilan untuk mengajar mata pelajaran bahasa Melayu, terutama sekali di Sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan dan akhir-akhir ini di Institut Pendidikan Tinggi Swasta. Masalah ini bertambah parah lagi oleh sikap sambil lewa sesetengah pendidik serta pelajar yang menganggap penguasaan bahasa Melayu standard tidak menjadi sesuatu perkara yang penting. Dari sudut pandangan lain, usaha kerajaan untuk meletakkan kembali bahasa Inggeris sebagai bahasa yang utama dan terpenting pada akhir dekad 90-an dan awal abad ke-21 ini mengukuhkan sikap negatif sesetengah pihak terhadap bahasa Melayu.

Akta Pendidikan 1996 membenarkan kewujudan satu lagi aliran pendidikan, iaitu pendidikan swasta yang membolehkan bahasa Inggeris dan bahasa lain berperanan sebagai bahasa pengantar. Ia suatu penyimpangan dasar bahasa dan dasar pendidikan yang unggul yang dilaksanakan pada tahun 60-an, 70-an dan 80-an. Peranan bahasa Melayu sebagai bahasa pemersatu dan bahasa pengantar ilmu tidak lagi dianggap sebagai yang terutama. Ini menimbulkan satu kekeliruan, sehinggalah agenda untuk mendaulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara, bahasa kebangsaan dan bahasa pengantar ilmu tidak mampu tiba ke garis penyelesaian.

Pelaksanaan dasar kerajaan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan dialu-alukan. Namun, seperti yang seringkali disuarakan oleh para ahli bahasa dan pejuang bahasa, walaupun penguasaan kedua-dua bahasa itu sama pentingnya tetapi martabat dan kedudukan kedua-duanya berbeza. Dalam bahasa kiasan dan dalam konteks pendidikan di negara kita, bahasa Melayu dijunjung, bahasa Inggeris digendong. Kedua-duanya tidak akan dilepaskan.

Bahasa kebangsaan tidak pernah menjadi hambatan untuk kemajuan dalam bidang ekonomi, sains dan teknologi. Sebaliknya pemikiran, kreativiti dan ciptaan baru berjaya dihasilkan melalui bahasa yang paling akrab dengan hati dan nurani penuturnya iaitu bahasa nasional.

Tingkap papan kayu bersegi
Sampan sakat di Pulau Angsa
Indah tampan kerana budi
Tinggi bangsa kerana bahasa.

posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Khamis, Mac 05, 2009  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER