CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Ahad, 29 Mac 2009
Politik Tidak Boleh Dipisahkan daripada Islam
Naib Presiden Umno yang baru DS Hishammuddin Tun Hussen mencadangkan agar golongan pendidik, terutama guru dalam kumpulan A diberi kelonggaran untuk dibenarkan terlibat dalam sebarang aktiviti politik.
Jika kebenaran hanya untuk menyokong Umno, saya fikir ini adalah satu kesedaran yang mentah. Tidak sepatutnya hanya guru yang pro-Umno sahaja dibenarkan berpolitik. Benarkan semua guru, bukan sekadar kumpulan A sahaja. Benarkan juga untuk memilih parti dan bukan parti Umno sahaja. Mereka yang pro-pembangkang juga mesti diizinkan.
Guru adalah orang yang berilmu. Sepatutnya kepelbagaian latar ilmu dan pendidikan dapat dimanfaatkan untuk kemajuan politik negara ke arah yang lebih sihat dan benar. Saya sudah terlibat dalam PAS sejak 1991 lagi dan sudah melalui pelbagai tekanan. Politik adalah sebahagian daripada Islam dan amat penting untuk kesejahteraan kehidupan.
Sebagaimana guru menanda latihan, ujian mahupun peperiksaan, murid yang salah jawapannya akan diperbetulkan. Begitu juga politik. Adakah guru akan membenarkan perbuatan rasuah, salah guna kuasa, ketidakadilan, pilih kasih dan berbagai-bagai macam kecurangan yang dilakukan oleh pemimpin politik Umno dulu dan masa kini?
Guru-guru dahulu, sebahagiannya memang benar berjuang untuk agama, bangsa dan negara tetapi tidak sedikit juga yang tersasar daripada matlamat tersebut. Apabila sudah bergelar Datuk, Tan Sri, memegang banyak GLC dan entah apa-apa lagi, status hidup pun berubah manakala panggilan 'cikgu' sudah tiada karamahnya lagi.
Guru-guru yang bercita-cita untuk menyambut cadangan ini kena berfikir dengan petunjuk iman, bukan dengan keghairahan.
posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Ahad, Mac 29, 2009  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER