CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Sabtu, 7 Mac 2009
PPSMI Membazirkan Wang Rakyat
























Pengajaran Pembelajaran Sains Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) memang wajib ditentang. Dari satu sudut, bahasa Melayu akan menerima nasib buruk bukan sahaja dalam konteks pendidikan tetapi juga kedudukannya dari sudut politik dan ekonomi. Dalam konteks pendidikan, perubahan dasar itu turut mengakibatkan matapelajaran lain seperti Fizik, Kimia, Biologi, Matematik Moden, Matematik Tambahan, Lukisan Kejuruteraan dan Pengajian Kejuruteraan turut berubah kepada bahasa Inggeris.

Telitilah gambar yang dipaparkan di atas. Ia menggambarkan sikap tidak serius pelbagai pihak dalam merealisasikan hasrat PPSMI itu sendiri. Saya yakin keadaan ini berlaku di banyak sekolah di seluruh negara. Nyata, dari sudut yang lain pula, PPSMI ini membazirkan bukan sedikit wang rakyat.

Sekiranya wang rakyat tidak dibazirkan dengan cara begini, kita mampu menyalurkan peruntukan PPSMI yang bernilai berbilion RM itu kepada beberapa perkara asas yang lebih penting daripada mengadakan lcd yang boleh dikatakan tidak sempat digunakan waktu pengajaran pembelajaran, sangkar keselamatan lcd, pembesar suara, skrin dan pembekal kuasa elektrik seperti yang terdapat dalam gambar itu. Pada pendapat saya, adalah lebih waras wang itu digunakan untuk:


i. meningkatkan geran perkapita kepada pelajar dan setiap matapelajaran di sekolah agar proses pengajaran pembelajaran dapat dilaksanakan oleh dengan baik seterusnya pelajar mendapat manfaat besar dalam proses tersebut.

ii. menghapuskan kos yuran persekolahan kepada semua pelajar.

iii. membina bangunan tambahan atau sekolah baru yang berdekatan dengan kawsan kediaman pelajar sekaligus menamatkan sistem sekolah dua sesi atau sekolah melebihi 2000 orang pelajar yang masih ada sekarang.

iv. membina makmal sains tulen sebab masih banyak sekolah yang menawarkan aliran tersebut tetapi tidak mempunyai makmal sains tulen.

v. membina sekolah di kawasan perumahan yang banyak seperti cendawan tumbuh selepas hujan sekarang. Maka, tidak akan tersiar berita di dada akhbar bahawa ada pelajar yang belajar di dalam kabin, di kantin, di bawah pokok, membentang tikar di padang badminton dan seumpamanya.

vi. menyediakan prasarana untuk aktiviti sukan dan permainan serta persatuan, kelab dan unit beruniform yang lebih sempurna.

vii. menambah bilangan guru supaya nisbah guru-murid dapat dikecilkan untuk memberi impak pengajaran-pembeajaran yang lebih berkesan.

viii. menganjurkan kursus peningkatan profesionalisme guru sesuai dengan kemajuan dan keperluan semasa.

ix. mengagihkan elaun tambahan yang adil lagi munasabah kepada semua guru dan bukan membezakan mereka berdasarkan mata pelajaran yang diajar.

x. menganjurkan program pembangunan insan bukan sahaja kepada pelajar, guru, kakitangan yang sempurna sifatnya tetapi juga kepada golongan OKU.

xi. meningkatkan prasarana pendidikan bukan sahaja di sekolah tetapi juga prasarana untuk ke sekolah terutama kepada pelajar di kawasan pedalaman dan di pulau,

dan pelbagai kebaikan lain yang munasabah lagi bermanfat demi kepentingan majoriti pelajar yang boleh dilaksanakan dengan wang berbilion RM itu. Saya yakin tuan-tuan juga pernah bersekolah dan tahu apa nikmat yang dapat dikongsi bersama jika kita bijak menguruskan wang yang sebanyak itu dan tidak membazir seperti ini.
posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Sabtu, Mac 07, 2009  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER