CIKGU AZRIN BIN AB. MAJID
Selasa, 16 September 2008
KENAPA TIDAK BOLEH BERJUMPA?
Saya merujuk kepada laporan Berita Harian ruangan Nasional halaman 14 berhubung kenyataan DS Mohd Ali Rustam (DSMAR) mengenai rancangan DS Anwar Ibrahim (DSAI) untuk bertemu PM. Kenyataan ini dikeluarkan selepas beliau menghadiri majlis berbuka puasa dan penutup Tilawah Al-Quran Gerakan Belia 4B Perak di Ipoh.
i. ia perbuatan sia-sia.

ii. 'dia boleh cakap dalam Parlimen...nak jumpa (PM) sana-sini adalah buang masa.'

iii. 'dia parti pembangkang...kita (kerajaan) nak buat kerja, jadi tiada masa nak melayan dia saja.'

iv. 'dakwaan Anwar hanya omongan kosong kerana beliaulah yang sebenarnya menggunakan agama untuk kepentingan parti.'

Komen.

DSMAR adalah Ketua Menteri Melaka dan Naib Presiden Umno. Beliau pemimpin kerajaan dan parti. DSAI adalah Ketua Pembangkang dalam sistem kerajaan demokrasi berparlimen Malaysia dan Ketua Umum PKR. Sesuai dengan jawatan tersebut, apa-apa perkara berkaitan dengan rakyat yang dibawa oleh pemimpin parti yang tidak mengetuai kerajaan atau pembangkang (perkataan politik yang dianggap negatif dalam kalangan BN), dalam konteks sebuah kerajaan, sepatutnya ia tidak boleh dianggap sebagai perbuatan sia-sia apatah membuang masa oleh seorang pemimpin sebuah kerajaan. Perlu diingat, DSAI mewakili suara 49% undi popular rakyat ketika ini, BN tiada majoriti 2/3 dalam Parlimen dan Pakatan Rakyat sedang menguasai lima kerajaan negeri.

DSMAR kerap keluar negara khususnya ke Eropah, Amerika Utara dan Amerika Latin mencari pelaburan asing terutama dalam sektor pelancongan. Kalaupun tidak mahu belajar daripada kerajaan Kelantan pimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, beliau sepatutnya mempelajari perjalanan politik demokrasi di negara-negara maju di benua Amerika dan Eropah itu, khususnya berkaitan dengan hubungan politik parti yang memerintah kerajaan dengan pembangkang. Hanya pemimpin yang sombong dan angkuh sahaja yang menganggap setiap pertemuan dengan lawan politiknya sebagai perbuatan sia-sia dan membuang masa.

DSAI dan PR telah memperkatakan banyak perkara yang membabitkan ketidakselesaan hidup rakyat pada hari ini. Kalau kita membaca laporan akhbar, saban hari kita menatap wajah sayu keluarga susah lagi miskin menyambut Syawal yang bakal menjelang. Ia kesan kenaikan harga minyak, isu rasuah, laporan audit tentang ketirisan wang negara, keselamatan dan banyak lagi. Tidakkah tersentuh dengan rintihan rakyat itu? Ataukah menganggap pertemuan itu, jika berlaku, memang usaha yang sia-sia dan membuang masa sebab kerajaan BN memang tidak mahu mendengar apa-apa keluhan rakyat yang datang dari suara Ketua Pembangkang? Alasannya, sibuk konon. Kami mahu tahu sibuk dengan urusan apa? Salahkah kalau sibuk kerana berbincang demi kesejahteraan rakyat?

Ketidakterbukaan beliau memang telah dikenali pejuang politik pembangkang hatta Umno di Melaka. Tidak mesra rakyat yang menyokong pembangkang adalah sifatnya.

Menggunakan agama untuk kepentingan politik? Eh! Bukankah beliau bercakap selepas majlis tilawah Al-Quran? Memperkenalkan Islam Hadhari dan menghabiskan ratusan juta wang rakyat kerananya, itu bukan menggunakan agama demi kepentingan politikkah? Inilah penyakit fahaman sekular yang melanda pemimpin nombor satu Melaka.

Malang bagi rakyat Melaka yang 600 tahun dahulu pernah menjadi kerajaan Islam tersohor di rantau Nusantara ini. Sultan Muhammad Syah dan sultan-sultan selepas baginda, menggunakan Islam sebagai asas kepada pengembangan wilayah politik, empayar, dakwah dan ekonomi Melaka pada abad ke-15 dahulu. Umno perlu sedar bahawa kamu diamanahkan mewarisi pentadbiran negeri yang keluasannya hanya sebesar sekarang. Apa salah menggunakan agama sebagai panduan berpolitik dan berusaha mencapai cita-cita perjuangan Islam menerusi politik? Bukankah ia diajar oleh Rasulullah s.a.w dan disuruh menjadi pegangan untuk tidak sesat dalam kehidupan dunia serta keselamatan di akhirat? Kalau tidak mahu menggunakan agama, nak gunakan apa? Wang? Akal? Itulah bahana yang melanda kamu sekarang! Tidak sedar lagikah? Inilah akibat apabila Islam dipisahkan dalam kehidupan dan pemerintahan.

Rakyat Melaka dan para pejuang sekalian, ingat! Menjelang tahun 2011 nanti, genap 500 tahun(1511-2011) tumbangnya empayar Islam Melaka, bukan Kerajaan Melayu Melaka sebagaimana yang dicatat dalam buku sejarah kini. Bangkit dan mara wahai para pejuang!

posted by Cikgu Azrin Ab. Majid @ Selasa, September 16, 2008  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
semangatku, perjuanganku

SAYA YANG BERNAMA AZRIN BIN AB. MAJID

Name: Cikgu Azrin Ab. Majid
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: AJK Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Naib Yang Di-Pertua PAS Kawasan Jasin, Naib Yang Di-Pertua PIBG S.K. Sri Lanang, Kg. Kelubi, Jasin.
See my complete profile

ARTIKEL LALU

BAHAN KHAZANAH

HARGAILAH MASA

BLOGGERS MELAKA

BILANGAN PENGUNJUNG BERMULA 18 FEBRUARI 2009

DESIGN BY

Blogger Templates

BLOGGER